Hopp til innhold
Støtt oss

Fysisk aktivitet og aktiviteter

Fysisk aktivitet og trening har mange positive virkninger – både på kropp og sinn. Alt fra blodtrykk til fordøyelse har godt av litt aktivitet hver dag.

På sikt bidrar regelmessig fysisk aktivitet og trening til å holde funksjonsnivået ditt oppe, styrker skjelettet, det bidrar også til en mer gunstig blodkolesterolprofil, reduserer risiko for hjerte- og kar sykdom og har en positiv effekt på fordøyelsen. I tillegg styrker regelmessig fysisk aktivitet immunsystemet, og er viktig virkemiddel i forebygging av en rekke diagnoser og tilstander, som depresjon, høyt blodtrykk og aldersdiabetes. 

Fysisk aktivitet spiller også en sentral rolle mot det å forebygge mot en rekke livsstilsykdommer (kreft, diabetes, metabolsk syndrom, arteriosklerose og hjerte- og karsykdom som noen eksempler).

Fysisk aktivitet

er definert som «enhver kroppslig bevegelse initiert av skjelettmuskulaturen som resulterer i en økning i energiforbruket utover hvilenivå»

«Alle mennesker, bør helst hver dag, være fysisk aktive i til sammen 30 minutter. Intensiteten bør være minst middels, for eksempel en rask spasertur. «Ytterligere helseeffekter kan oppnås ved å øke den daglige mengden eller intensiteten utover dette».

Aktiviteter du kan gjøre

Her får du en oversikt over aktiviteter du kan gjøre i akkurat slik det passer deg. Fysisk aktivitet skjer ofte mer naturlig i aktiviteter som er morsomme å gjøre. Spesielt godt eksempel er lek for barn. Da er det ofte mye opp og ned, frem og tilbake, små spurter eller krabbing. Som voksen er ikke alltid lek mest fristende, men det er når vi har det gøy vi ofte glemmer tid og sted.

Forslag til aktiviteter

  • Lek (boksen går, sisten, gjemsel, stiv heks, haien kommer, hauk og due)
  • Badminton eller bordtennis
  • Geocaching (trykk på navnet for mer info eller besøk hjemmesiden her)
  • Pokemon Go (du kan gå rundt med venner og familie å fange Pokemon nesten hvorhen du bor. Det oppmuntrer til fysisk aktivitet og passer veldig bra for store og små)
  •  Aktivitetsbingo (se et eksempel her)
  •  Gåtur med quiz (lag en enkel quiz og ta med en gjeng på en gåtur)
  •  Frisbee golf. Samme prinsipp som golf, men du kaster en frisbee i stedenfor (les mer her)
  •  Grønn Glede Golf