Hopp til innhold
Støtt oss

Hvile

Selv om mange aktiviteter gir deg energi og påfyll, er det fortsatt en aktivitet som krever noe. For å få en god balanse, trenger du hvile.

For en rekke kronikere er det nødvendig å legge inn hvile for å få kreftene til å strekke til. Samtidig kan det være vanskelig å forsvare for seg selv at man trenger hvile, på samme måte som det kan være vanskelig å forsvare for seg selv at man trenger å prioritere aktiviteter som gir energi aktiviteter fremfor aktiviteter som krever energi, ”fornuftige” aktiviteter.

Å hvile kan føles som noe man ikke har fortjent, noe som er bortkastet tid, noe som er et uttrykk for at man gir etter for sykdommen. Det er særlig når man må velge hvile fremfor aktiviteter man egentlig har lyst til, at hvile kan oppleves som noe som er ufrivillig og påtvunget.

Lag din egen hvilestrategi

For å forstå betydningen av hvile, kan det være nyttig å hente inspirasjon fra idretten. Hvile inngår som en viktig del av treningsprogrammet til idrettsutøvere, og optimal balanse mellom aktivitet og hvile er noe av nøkkelen til suksess på idrettsbanen. Det motsatte er overtrening, som fører til at man ikke vil lykkes. Å være overaktiv er som å overtrene. Å presse seg for hardt kan medføre at man yter dårligere og blir utmattet. Å tenke på hvile som en del av en strategi for å kunne yte best mulig, kan være en måte å kunne tillate seg selv å hvile med god samvittighet. Det kan også være mye å hente på å lage seg sin egen hvilestrategi for å sikre at kreftene holder dagen gjennom.

Mange måter å hvile på

Hvile er å gi kroppen din ro uten å kreve noe av den. Å bruke tiden til å sjekke sosiale medier eller se på tv når du hviler, kan gjøre at du ikke får den nødvendige avkoblingen som du trenger.

Her er noen eksempler på forskjellige måter du kan hvile på:

  • avspenningsøvelser
  • pusteøvelser
  • meditasjon
  • å legge seg fysisk ned for å ta en powernap eller å lene seg tilbake i en god stol mens man hører på rolig musikk

Husk at selv om det kan være viktig å legge inn hvile i hverdagen, skal ikke hvilen være en erstatning for den søvnen du får om natten. Derfor er det viktig å begrense tiden du bruker på hvile.

Fant du det du lette etter?

243 27