Hopp til innhold
Forside / Du og diagnosen / Styrketrening
Støtt oss

Styrketrening

Her kan du lese og lære litt om hvordan styrketrening fungerer, hvordan bruk de ulike metodene, tester og mye mer.

Styrketrening har vist seg i nyere tid å ikke bare ha effekt på muskler og muskelstyrke, men også hjerte-kar systemet vårt. Styrketrening kan utføres på ekstremt mange måter, og her vil du få en oversikt over:

  • Hva er styrketrening
  • Er styrketrening trygt for personer med revmatisk sykdom og muskel- og skjelett plager
  • Enkel test for styrke
  • Styrketrening og eldre
  • Styrketrening for barn- og unge
  • Styrketrening - Hva er det?

  • Styrketrening for revmatisk syk og MUSP

    Styrketrening er minst like viktig for mennesker med revmatisk sykdom og muskel- og skjelettplager. Her kan du lese mer om hvorfor det er viktig og hvordan.

    Det handler ofte om tilpasninger til hvordan du har det. Har du vondt i håndledd og skal trene styrke der du må bruke hendene?

    Da finnes det ander måter å løse det på.

  • Tilpass din styrketrening

  • Testing av styrke

    Hvorfor?

    Testing er et veldig fint verktøy for å se utgangspunktet ditt, og hvordan ditt nivå er i en eller flere valgte øvelser. Tester du nå, kan du teste på nytt igjen om en måned eller tre. Testene må standardiseres av deg, da du må velge om du skal ta ett maksimalt løft, eller hvor mange repetisjoner du klarer til utmattelse eller innen en gitt tid.

  • Test din styrke

    Det å teste sin egen fysiske form kan være en god måte å finne ditt utgangspunkt. Det er også en god måte å måle fremgang enten på generelt basis eller for spesifikk trening eller øvelser. Her kan du lese mer om ulike typer enkle tester å gjøre på egenhånd, og hvordan de gjennomføres.

    Test din utholdende styrke.

  • Måter å trene styrke på

    Det finnes flere måter å trene styrke på. Her kan du se en oversikt over ulike måter å trene styrke på.

Fant du det du lette etter?

0 1