Hopp til innhold
Forside / Ditt lokallag / Trøndelag Sør / Reisebrev fra Oppdal Revmatikerforening – Revmauke på Savalen
Støtt oss

Reisebrev fra Oppdal Revmatikerforening – Revmauke på Savalen

Skrevet av: Oppdal / Publisert: 28.06.2019 / Oppdatert: 28.06.2019

Savalen arrangerer Revmauke to ganger i året, og en trivelig gjeng fra Oppdal Revmatikerforening tok turen for å pleie kropp og sinn i naturskjønne omgivelser.

Gjennom 45 år har familien Hektoen utviklet den gamle Savalen Turisthytte til et moderne fjelhotell i naturskjønne og idylliske omgivelser på Savalen i Nord-Østerdal. Resultatet ble Savalen Fjellhotell og Spa. Med en beliggenhet på 700 meter over havet, 190 km fra Trondheim, 218 km fra Hamar, 330 km fra Oslo og 281 km fra Molde.

Hotellanlegget har de siste åra gjennomgått en utbygging og renovering og er i dag på mer enn 7000 m2, et aldri så lite steg opp fra den opprinnelige turisthytta.
Savalen byr blant annet et velværebasseng og spa, moderne gjesteværelser i ulike størrelser, leiligheter, kurs- og konferansefasiliteter, selskapslokaler, bar, dansesal og mye mer.

I løpet av året har Savalen Fjellhotell og Spa faste uker, hvor de sammen med samarbeidspartnere inviterer til Revma-uker med godt innhold og til en svært god pris for medlemmer i NRF. Her lokker de med mye god mat, underholdning, dans, inne og utendørs velvære, trim-muligheter, og aktuelle foredrag med faglig innhold.
Savalen Fjellhotell & Spa hadde og i år samarbeid med NRF Hedmark invitert til ny uke for revmatikere 3. – 7. juni, og igjen den 14. – 18. oktober 2019.

Oppdal Revmatikerforening valgte i år å samle påmelding til årets første samling, og det var en forventningsfull gjeng som reiste i vei med bagasjen fylt med alt man trenger for en norsk sommer inkludert eventualiteter. Brosjyren til Savalen med påfølgende program inviterte til ulike aktiviteter inne og ute, så her var det om å gjøre å være forberedt på det meste.

Her følger et reisebrev fra våre heldige deltakere, med en beretning om hvordan Revmauken var for de:

» Vi var totalt 6 stk fra Oppdal Revmatikerforening som skulle reise ut til Savalens Revmauke, nemlig Gullfrid Winsnes, Karin Fjorden, Åse Kari Vormdal, Anne Christine Loe Vormdal, Marit Vindal og Johanne Foss. Vi ventet spent på info de 2 siste ukene før oppholdet skulle starte for praktiske ting som oppmøte og aktiviteter, men denne kom litt sent og noe mangelfull, men det var det kanskje bare noen av oss (som er litt kontrollfrik) som ikke har vært med tidligere som tenkte over.

Fire av reisefølget endte med å dele en «Spa-suite» ettersom rommene våre ikke ble ferdige til vi kom, noe som beviser utrykket «Aldri så galt at det ikke er godt for noe!» Vi slo et slag for samkjøring, og sammen reiste vi i vei og møtte opp i god tid ved Savalen Fjellhotell og Spa.

Vi startet med et forfriskende bad i velværebassenget, som vi hadde tilgang til hver dag mellom kl 07.00 og kl 23.00 under hele oppholdet. Etterpå koste vi oss i suiten vår frem til infomøtet kl. 19.00 med Jan Idar. Der fikk vi vite litt om hotellets historie, eiere, planer fremover og så ble programmet for uka gjennomgått.

På slutten av møtet informerte de om at det skulle være motevisning i kobbersalen på hotellet neste kveld og at de ønsket at 4 gjester skulle bli med som mannekenger. Klærne som skulle vises frem var fra Ester Lill Hektoen sin butikk på Tynset, og dit skulle de som meldte seg som mannekenger dra morgenen etter. Ingen meldte seg under møtet, men ved middagsbordet snakket Marit med Jan Idar og sier at vi kan stille opp vi (hun og jeg). Jeg trodde jeg skulle dåne da det gikk opp for meg at vi skulle gå mannekeng for publikum!

Men sagt er sagt, så da er det bare å forberede seg på det. Jeg spurte om ikke Karin også ville bli med oss, og sånn ble det. Første kvelden ble stille og rolig for oss på suiten, og 3 av oss var nok litt spent til moteshowet neste kveld. Men alle vi 6 fra Oppdal var samlet hos oss den kvelden, for å planlegge litt hva vi skulle delta på i løpet av uken.

Etter frokosten neste dag ble vi hentet av en av sjefene på hotellet, og det viste seg at han var broren til Ester Lill, klesbutikkinnhaveren. Han kjørte en Audi A7, så vi var så fornøyde med den standsmessige skyssen. Grethe fra Nannestad skulle og vær med sammen med oss på vårt eminente modelloppdrag.
Vi fikk beskjed om å finne noe vi likte selv først, så skulle Ester Lill komme med tilbakemeldinger. Det ble en del endringer på oss alle 4, men etterhvert hadde vi det klart (nesten iallefall). Ester Lill godkjente antrekkene og tilførte tilbehør her og der hun så det nødvendig.

Da vi kom tilbake igjen til hotellet ble vi med på stol-yoga med Ellen Clausen, og det var litt spennende og noe vi ikke har deltatt på tidligere. Stol-yoga er trening som alle kan bli med på, og det meste foregår sittende på stolen. Her er det opp til hver enkelt hvor mye de vil gjøre, og vi fikk beskjed om at det var veldig viktig at vi ikke overdriver her for da gjør vi vondt verre. Alle som deltok måtte ta utgangspunkt i egen helse/nivå og ikke se på de som satt rundt seg.

Mens vi var til Tynset for å prøve klær, ble Gullfrid og Åse Kari med på basseng-trening før frokost. Det var oppsatt 2 grupper hver morgen som vi kunne delta på. Det var litt fullt i bassenget, og litt vanskelig å høre hva som ble sagt for de som sto bakerst. Men ellers var de veldig fornøyde med basseng-treningen.

Etter basseng-treningen den formiddagen, var det vandre-og stavgangstur med kjentmann Erik for de som ønsket det. Ingen av oss ble med på dette, for vanskelig å få med seg alt som skjer, noe som indikerer hvor mye tilbud som er på stedet.

Jeg og Marit hadde en «venninnetime» med fotpleie, og satt i hver vår kjempegode stressless og hadde en fantastisk utsikt utover vannet og naturen. De brukte oljer og såper som er laget av naturens råvarer, disse kunne vi kjøpe med oss hvis vi ville. God og myk på hender og føtter gikk vi tilbake til de andre igjen, og kunne begynne å forberede oss til kvelden.

De 4 andre Oppdals-damene var i lavvoen den ettermiddagen, der det var kaffe, kaker og underholdning. Jeg og Marit syntes det ble bare stress å gå dit ettersom vi ble litt sene på behandlingen, så vi gikk tilbake til suiten for å slappe litt av etter behandlingen.

Etter middagen den kvelden var det klart for moteshowet, vi var nok litt spent i starten alle sammen men det gikk mye bedre enn vi hadde sett for oss. Vi fikk mye skryt etterpå, både fra Ester Lill,butikkinnhaveren, og mange fra publikum. Vi avsluttet kvelden med dans i kobbersalen (det var det forresten hver kveld fra kl 21.00 og utover), og det var veldig moro. Sliten og trøtt gikk vi til sengs den kvelden.

Etter frokosten neste dag ble det en stille og rolig stund på oss, det var ikke til å stikke under en stol at man var litt preget av opptreden kvelden før. Etter lunsjen var det foredrag om «Mestring i hverdagslivet» og «Mine prioriteringer i hverdagen» ved ergoterapeut Anlaug Brandslien og om «Søvn» ved sykepleier Marit Kruke.

Vi møtte opp hele gjengen, for dette er tema som gjelder oss i aller høyeste grad. Foredraget var veldig spennende, men etter litt over en time greide ikke jeg og Marit å sitte der lengre. Det var veldig synd at formen skulle streike akkurat da, men det er jo noe vi ikke kan gjøre noe med.
For oss to hadde det nok vært bedre hvis det hadde vært et foredrag før lunsj og ett etterpå, noe vi skrev i evalueringen ved slutten av uken. Men det er mange aktiviteter på få dager, så forstår at det kan bli slik. De andre fikk med seg hele foredraget, og det var veldig bra sa de.

Det ble også arrangert linedance-kurs for de som ønsket å delta på det, men heller ikke her var noen av oss med. Vi måtte velge bort en del aktiviteter, for det hadde blitt for mye stress å delta på alt. Og litt av poenget med et sånt opphold er vel å slappe av litt også, og prioritere å delta på det en har mest lyst til. Det ble en rolig kveld på suiten for hele gjengen, der vi strikket, snakket og koste oss.

Torsdag skulle Åse Kari og datteren bli med på busstur til Røros på formiddagen, det var en utrolig fin tur. Det var også satt opp busstur til Tynset samme dag, men vi valgte å ha en stille morgen på hotellet med frokost og gåtur etterpå isteden. Det er utrolig mange turstier rundt hotellet, som er godt skiltet (med hvor lang og hard tur det er). Utrolig flott natur her, så anbefaler alle å gå seg en tur på stiene her på Savalen.

Det er perfekt underlag å gå på for oss som sliter med vonde bein når vi går på hardt underlag, for her er det stort sett grusveier og turstier i skog og mark. På turen så vi flere hester, en heks på en staur og mange flotte gamle bygninger. Da vi kom tilbake til hotellet gikk vi ned til vannet som er nedenfor hotellet (Savalsjøen heter det), og der var det også veldig fint. Etter mange selfie gikk vi tilbake til hotellet igjen og rett i bassenget. Der var det stille og rolig ettersom mange var på busstur og mange var ute på tur i det fine været.

Det var tidligere middag siste kvelden, ettersom det skulle være levende lys-aften i spisesalen senere på kvelden, med litt ost og kjeks. Hele spisesalen var dekt med levende lys og gardinene var trukket igjen, og alle kelnerne sto og tok imot oss med sang og applaus da vi gikk til bords. Utrolig koselig kveld, og synd at oppholdet snart er over.

Maten her var kjempegod, og det var noe for enhver smak. Det var buffet til både frokost og lunsj, så var det buffet 2 kvelder og 3 retters 2 kvelder til middag. Samt at det var kaffe og kaker i resepsjonen hver ettermiddag.

Jeg glemte å skrive om besøket vårt i nissehuset, for det var åpent noen timer en kveld. Der var det mye fint å se på, pluss at det var en utsalgsavdeling også. Ikke helt i julestemning nå, men fristelsen ble for stor så noen av oss handlet litt. Karin fikk sitte i fanget på nissefar mens vi andre tok bilde av dem.

Siste morgenen spiste vi frokost sammen, å mange hadde allerede dratt hjem.
Vi har hatt det helt perfekt under oppholdet, og kan absolutt anbefale dette for alle. Greit å treffe andre som er i samme situasjon som en selv, og at en er litt «egoist» iblant og tar vare på seg selv også.
Vi kjørte rett til Ester Lill sin butikk der vi skulle handle litt før vi kjørte hjem, for vi hadde fått henne til å henge av noen av de klærne vi likte best da vi gikk mannekeng.
Vanskelig å velge blant så mange fine klær, og er dere på Tynset så kan vi absolutt anbefale dere å stikke innom Ester Hektoen sin butikk. Jeg gleder meg til neste tur med gjengen fra Oppdal Revmatikerforening, og det fikk jeg inntrykk av at resten av gjengen også gjør. 😊

Reisebrev fra Johanne Foss & innputt fra Marit Vindal »

Medlemmene i Oppdal Revmatikerforening skal snart ut på tur igjen de, nå er det ikke lenge igjen til vår Helsereise «Ut På Tur Aldri Sur» til Pernu, Estland. Vi gleder oss!