Hopp til innhold
Forside / nyheter / Kom deg helskinnet gjennom julen: 6 gode råd fra ergoterapeuten
Støtt oss

Kom deg helskinnet gjennom julen: 6 gode råd fra ergoterapeuten


Skrevet av: Norsk Revmatikerforbund / Publisert: 14.12.2018 / Oppdatert: 14.12.2018


Julen er en travel tid for de fleste. For deg med revmatisk sykdom kan det være ekstra utfordrende med julefrokoster, julegaveinnkjøp, innpakking av gaver, rengjøring, forberedelse av julematen og julehilsner til venner og familie. Dersom du sliter med fatique og kroniske smerter og samtidig har det alt for travelt, er planlegging og prioritering nøkkelord. Det danske Gigtforeningens ergoterapeut Linette Pehrson gir deg her 6 gode råd som får deg helskinnet gjennom julen.

Planlegging er avgjørende

Du kan komme langt med planlegging. Når du planlegger desembermåneden, kan du sette av tid til det du virkelig vil. Lag en plan der du fordeler oppgaver og aktiviteter ut over hele måneden. Du får på den måten et overblikk over alle julens gjøremål, og du kan dermed unngå at aktiviteter tårner seg opp. Du kan for eksempel velge å bake noen av de sju sorter den ene dagen og kjøpe julegaver den neste.

Når du planlegger er det viktig at du tenker på hva som er realistisk for deg å klare.

Til tross for god planlegging kan en dårlig dag komme. Når det skjer er kunsten å si til seg selv “pytt sann” og å finne en løsning. Det kan for eksempel være at noen av de sju sorter i år må kjøpes fra butikken eller at ektefellen må stå for innkjøp av noen av julegavene.

6 gode råd fra ergoterapeuten

1. Prioriter kreftene!
De fleste av oss er nødt til å prioritere hva vi skal bruke tiden og kreftene til – uansett om vi er syke eller friske, sier Linette Pehrson, ergoterapeut i Gigtforeningen.

– Det kan være en svær erkendelse, at man ikke kan overkomme det hele. Men hvis kroniske smerter og træthed sætter grænser, er der ingen vej uden om: Du må vælge til – og fra. Hvis du ikke både kan gå til julefrokost om fredagen og til juletræsfest med dit barn eller barnebarn om lørdagen, må du mærke efter, hvad der er det vigtigste for dig at deltage i, utdyper hun.

2. Lag avtaler med familien
Når du har bestemt deg for hva du vil prioritere, er det viktig at du snakker med resten av familien om det. Det kan nemlig være en god ide å få snakket sammen om deres forventninger til julen og ikke minst: til hverandre. På denne måten unngår du usikkerhet siden du vet hva dine omgivelser forventer av deg.

3. Sett av tid til pauser
Dersom programmet blir for hektisk, er det viktig at du legger inn noen pauser. På den måten får du hvilt mellom aktivitetene. De aktiviteter du selv styrer kan du planlegge bedre så alt ikke faller fra hverandre.

– Og husk, det er dig, der er eksperten. Det er alene dig, der kan mærke, hvad du magter, og som ved med dig selv, hvad du lægger mest vægt på, poengterer Linette Pehrson.

4. Husk å fordele oppgavene
Selv om det er du som er verten på julekvelden, betyr ikke det at hele julemiddagen skal avhenge av deg alene. Alle i huset kan hjelpe til på kjøkkenet, og gjestene kan ta med noe med til dessert eller til kaffen etter middagen.

5. Kjøp gavene på nettet
Det finnes mange gode nettbutikker som leverer til hele landet. Utvalget på nett er også ofte mye større enn det du finner hos det lokale kjøpesenteret. På nett unngår du overfylte butikker, lange køer og tunge pakker og handleposer.

6. Husk å nyte!
– Og vigtigst af alt i den søde juletid: Giv dig selv tid til at hygge og nyde sammen med dem, du holder af. Lad juleræs være juleræs – og lad julehygge være julehygge, avslutter Linette Pehrson.

Kilde: Gigtforeningen i Danmark