Hopp til innhold
Forside / nyheter / Medlemsfordel i Alvdal: digital opplæring
Støtt oss

Medlemsfordel i Alvdal: digital opplæring


Skrevet av: Gry Jorunn Holmen / Publisert: 27.08.2020 / Oppdatert: 27.08.2020


Fra kurs i Alvdal, fra venstre: Gry Brandsnes, May Kristin Holøyen og Astrid Nerli

Det er en kjent sak at NRF har en forholdsvis høy gjennomsnittsalder på medlemmene sine. Av det følger at noen av dem sliter litt med å håndtere den digitale verden. Og hvilke problemer kan det gi for en som er kronisk syk og stadig mer av kontakten med helsevesenet foregår digitalt?

Lokallaget i Alvdal har funnet sin egen vri. Der kjøres det faste kurs/møter, der formålet er å lære opp folk til å takle en digital hverdag. Og har du en stasjonær pc? Ja, da kan lokallagslederen til og med komme hjem til deg. Du får altså din egen digitale likeperson!

NRK hadde for kort tid siden en liten sak som illustrerer forskjellen på dem som har vokst opp i en digital verden og oss «gamliser» som ennå husker hvordan vi måtte fysisk plassere oss ved siden av telefonen (ofte i entreen) og vri på tallskiven for å oppnå kontakt. NRK viste hvordan generasjonene bruker ulike tegn for telefon: mens de voksne holder hånden opp til øret og plasserer fingrene på en måte som illuderer telefonrøret, bruker de unge flat hånd, mobiltelefonen er jo flat.

NRFs lokallag i Alvdal har valgt å gripe fatt i problemet ved rett og slett hjelpe dem som trenger det opp på de nye plattformene. Primus motor er sjefen sjøl, lokallagsleder Inge Rune Wahlstrøm.

– Også her i Alvdal har vi en del eldre medlemmer som sliter med å håndtere digitale verktøy og løsninger. I stedet for å tenke at vi må fortsette å gjøre ting på gamlemåten, har vi satt i gang med kurs og møteplasser, der medlemmer og andre kan få hjelp til å håndtere de nye måtene å kommunisere på, forteller han.

Prinsippet er at folk tar med seg sin bærbare pc under armen til et gitt møtested. – Så kobles det opp og gjennomføres ulike «øvelser» for å bli kjent med systemene, de mest vanlige programmene og hvilke muligheter som ligger der, forteller Wahlstrøm.

– Det jeg gjør er å starte veldig snilt, med basic opplæring: hvordan slår du på pc-en, hvordan logger du på, hvordan finner du fram. Deretter begynner vi med Word og lærer å skrive brev, vi lærer å sende mail, lagre i mapper og sortere, slik at det er mulig å finne igjen dokumenter og e-poster, forteller han videre.

Han kobler selvsagt undervisningen til folks daglige bruk av verktøyene og de behovene de har.

– Mange tar bilder med telefonen, men kommer ikke videre. Da laster vi bildene inn på pc-en, lærer om lagring i digitale skyer og ser hvordan bildene kan brukes i dokumenter for eksempel. Nettbank går vi gjennom, slik at folk kan betale regningene sine via internett og slippe kostbar bruk av brevgiro. Vi har også vært innom både PowerPoint og Excel, for å vise hvilke muligheter disse programmene har, sier lokallagslederen.

– Til høsten vil vi bruke tid på å bli enda bedre kjent med internett og søke oss fram til informasjon, for eksempel nyttig informasjon om den diagnosen deltakerne har. Vi skal se på nettsidene til NRF, og hva man kan hente av informasjon der. Vi skal også innom Helsenorge og Helserespons, hvor vi kan sjekke våre resepter mm, og se om legen har sendt chatte-meldinger til deg. Hvis du har fått melding, hvordan får du til å svare, sier han.

Lokallagsleder Inge Rune Wahlstrøm.

Kursene og samlingene er åpne for alle som vil. Medlemskap i NRF er ikke et krav for å delta.  – Vi har valgt å være åpen og inkluderende, for dette skaffer oss flere medlemmer. Veldig mange synes det er veldig nyttig og vil være med videre, og da melder de seg også inn i lokallaget, forteller Wahlstrøm.

– Vi har et godt samarbeid med andre frivillige lag og foreninger, og spesielt Alvdal Frivilligsentral som stiller lokaler til oss, sier han.

Han påpeker at det vil bli mer vektlegging på kursene framover hvordan man bruker digitale verktøy og løsninger for å håndtere egen sykdomssituasjon. – Det har de siste årene vært en digitalisering av kommunikasjon i helsesektoren. Med koronaen har samfunnet generelt tatt noen digitale sjumilssteg framover og vi opplever enda mer av dette på helsekommunikasjonsfeltet. Nå gjennomfører også legene konsultasjonene med pasientene på digitale plattformer, så dette må vi snakke mye om framover, understreker han.

Da hjelper det at også alvdølene har vært opptatt av hvordan de kan snakke med barnebarn og andre via pc og telefoner i disse korona-tider. Dermed har de den grunnleggende kunnskapen om hvordan man setter opp digitale møter.

Alvdal-versjonen av digital opplæring vekker begeistring sentralt i NRF.

– Våre medlemmer er syke og derfor mye i kontakt med helsetjenestene. Der har det vært en digitalisering lenge, og som Wahlstrøm påpeker, mye mer har skjedd etter at koronaen gjorde sitt inntog. Vi bekymrer oss for våre eldre medlemmer og hvordan de skal greie å følge opp sin egen helsesituasjon når de sliter med å bruke moderne digitale verktøy. Å hjelpe dem på veien, ser vi derfor som en oppgave for oss som pasientorganisasjon, det bør nærmest være en medlemsfordel, sier generalsekretær Bente Slaatten i Norsk Revmatikerforbund.

Så bra synes NRF det er, at sentralt jobber man med hvordan man kan få dette til flere steder i landet. – Vi har diskutert ulike vinklinger på et prosjekt der målet er at flere av våre lokallag skal kunne tilby digital opplæring, sier Slaatten.

Astrid Nerli har deltatt på de digitale kursene i Alvdal Revmatikerforening.

– Jeg har lært å skrive brev, bruke nettbank, sende og motta e-post med og uten vedlegg og arkivere dokumenter. Også Exel med statistikker, PowerPoint og å lagre bilder på pc fra telefon og kamera har vi vært gjennom. Dessuten har jeg jo lært finne fram på internett, forteller hun.

Og kunnskapen har hun brukt. – Jeg har hatt digitale samtaler med venner og familie, både på telefon og på nett, og det har fungert fint, sier hun.

På spørsmål om hun har brukt det hun har lært i kontakten med helsevesenet, sier hun at hun vært på nettsiden til NRF og søkt litt på ulike sider for å finne informasjon om sin egen diagnose. Også kommunikasjon med legekontoret foregår nå digitalt.

– Jeg har bestilt legetime og nye resepter og kommunisert med fastlegen min via en egen app og har hatt veldig nytte av det jeg har jeg lært på kursene i Alvdal Revmatiker-forening, avslutter Astrid Nerli.