Hopp til innhold
Forside / Ditt lokallag / Troms / Bedre komfort og bedre forhold ønskes for pasienter som reiser med hurtigbåtene i Troms
Støtt oss

Bedre komfort og bedre forhold ønskes for pasienter som reiser med hurtigbåtene i Troms


Skrevet av: Norsk Revmatikerforbund / Publisert: 07.12.2017 / Oppdatert: 02.09.2019


Til tross for at forholdene ombord har vært alt annet enn tilfredsstillende blir det hvert år foretatt 200.000 reiser med hurtigbåtene i Troms, og mange av dem gjøres av pasienter som får behandling på UNN. Nytt anbud på hurtigbåtene i Troms er nå lyst ut, og i mars 2018 skal valget av operatør gjøres.

Vi i Norsk Revmatikerforbund har to konkrete ønsker til de nye hurtigbåtene som skal settes sjøsettes fra og med 2020.

1. Skjermet løsning for pasienter som får behandling på UNN

Det reiser i dag mange pasienter med hurtigbåtene som gjennomgår behandling som krever spesiell skjerming. For denne gruppen er dagens hurtigbåttilbud vanskelig å bruke, og lange turer i bil blir ofte det eneste alternativet. Vi ønsker oss derfor et eget oppholdsrom spesielt tilrettelagt for pasienter som reiser til og fra UNN på behandling, eventuelt egne seterader for denne gruppen. I denne skjermede delen av båten ønsker vi oss høyere grad av komfort, med bedre benplass, fothviler og muligheter for å legge ned stolryggen. Vi ønsker oss i tillegg egne plasser for pårørende.

2. Bedre stoler, benplass og komfort ombord

Dagens hurtigbåter Sollifjell, Kistefjell og Fløyfjell er flotte båter, men når det gjelder komfort har de sin fulle hyre med å konkurrere med ordinære skolebusser som kjørte skoleruter i Finnmark på 80-tallet. Setene er for dårlige, benplass eksisterer nesten ikke, det er trangt mellom seteradene, støynivået er høyt og det finnes ingen muligheter for å regulere stolryggen eller setet. Mange av våre medlemmer har store plager med betennelser i rygg, ben og hofter, noe som gjør at en tur med dagens hurtigbåter er en sann prøvelse. Dette er ganske enkelt for dårlig, og vi håper derfor at komfort vektes høyt når valget av operatør for neste periode gjøres i mars 2018.

Dagens hurtigbåter Sollifjell, Kistefjell og Fløyfjell er flotte båter, men når det gjelder komfort har de sin fulle hyre med å konkurrere med ordinære skolebusser som kjørte skoleruter i Finnmark på 80-tallet.
Vi har merket oss at det allerede er satt krav om at et nytt bookingsystem med mulighet for å forhåndskjøpe billett og plass ombord skal være i drift før den nye anbudsperioden starter. Det er bra, og det er noe vi i Norsk Revmatikerforbund har satt søkelys på tidligere. Det tyder på at Troms fylkestrafikk og fylkesrådet i Troms fylkeskommune er lydhøre for de signaler som kommer fra oss som er brukere av hurtigbåtene.

Vi håper at de kan lytte til oss også denne gangen, slik at komforten ombord på hurtigbåtene får seg et nødvendig oppsving fra og med neste anbudsperiode som sjøsettes i 2020, til beste for både pasienter og andre reisende.

Innlegget ble publisert i Nordlys/Nordnorsk debatt 7. desember 2017
http://nordnorskdebatt.no/article/bedre-komfort-bedre-forhold