Hopp til innhold
Forside / Ditt lokallag / Vestfold / Lilla Resept i Horten Revmatikerforening
Støtt oss

Lilla Resept i Horten Revmatikerforening


Skrevet av: Sølvi Engell Iversen / Publisert: 12.01.2017 / Oppdatert: 17.10.2022


Lilla resept knytter kontakt

Publisert 11. januar 2017, av Helene Vego i Gjengangeren

Blir du syk, kan det være vanskelig å vite hvem du skal kontakte. Lilla resept skal hjelpe folk å komme i kontakt med riktig pasientforening.

Lilla resept er et visittkort der det er trykket opp telefonnummer og adresse til Horten Aktivitetssenter. Fra og med 1. januar skal alle legekontorer i Horten ha Lilla resept tilgjengelig og dele dette til sine pasienter som ønsker likepersonhjelp.

Slik foregår det: Du ringer nummeret til Lilla resept og de kobler deg opp til den aktuelle forening. Dette er et gratis tilbud.

Manglende system

Det er Horten og Omegn Revmatikerforening som står bak initiativet. Pådriverne er Terje Rindalsholt, Aina Klopp og Cathrine Eriksen, som har jobbet med prosjektet i snart to år. De har laget et system som gjør at man lettere skal komme i kontakt med sin forening og en likeperson.

— Vi prøver å lage et system som gjør at vi kan koble pasienten sammen med de som har erfaring om sykdommen, sier Terje Rindalsholt.

De forteller at det var et manglende system fra før av. Prosjektet er med på å lette arbeidsmengden til legene. Foreløpig er dette noe som bare er tilgjengelig i Horten.

— Før så hadde foreninger hver sin dag de var tilgjengelige. Da kunne du bare ringe den dagen de satt her på Aktivitetssenteret. Nå kan du ringe hver dag uansett hvilken forening du skal snakke med, sier Aina Klopp.

Hun legger til at det øker tilgjengeligheten for alle.

Hittil har 17 foreninger og organisasjoner blitt med på ordningen. Initiativtakerne håper flere ønsker å bli med etter hvert.

Likeperson

Likepersonstilbudet går ut på at to personer som har samme sykdom møtes, en er likeperson og en er pasient.

— Det som er spesielt med likeperson er at det er ikke en hvem som helst, det er en person som har hatt likepersonskurs, sier Aina.

— I praksis tenker jeg man også kan si at det er en god samtalepartner, legger Cathrine til.

— Viktig også å påpeke er at vi ikke skal behandle noen, det er legene sin jobb. Vi skal være medmenneske, gi hverdagsråd. Noen ganger kan det være godt å spørre noen som er i samme situasjon, forteller Terje.

— Legene vet kanskje det teoretiske, men de vet ikke hvordan det er å leve med sykdommen. Det følelsesmessige, det som skjer i hverdagen, det som man lurer på, forklarer damene.

— Det er ikke alltid så lett å vite hva slags tilbud som finnes. Alt dette har ikke legene tid til å snakke om, men det har vi, sier Terje.

Mye arbeid

Gjengen forteller at de har holdt på ca. to år med prosjektet, på frivillig basis.

— Det er klart at det tar lang tid å finne systemer som er gode nok, og diskutere hvordan man skal komme i gang og ikke minst få i gang legene og være i kontakt med dem, sier Cathrine.

— Kommunen er involvert og vi har vært i kontakt med kommuneoverlegen. De har kommet med litt råd underveis og vi har hatt møter med dem, sier Cathrine.

Kommuneoverlege Niels Kirkhus mener at Lilla resept er et bra tilbud.

— Har du helseplager så er det ofte at profesjonelle kan gi deg den hjelpen du trenger, men ikke alltid. Slike tilbud som Lilla resept gir en annen type hjelp som leger ikke kan. Si for eksempel det er en hjerteoperert som skal hjem, så kan profesjonelle gi faglige råd, men personen kan ha problemer med å vite hvordan man skal legge opp hverdagen. Da kan det være godt å ha noen som har vært gjennom det samme, å snakke med. De skal ikke erstatte hverandre, men er et godt tilskudd, sier han til Gjengangeren.

— Vi er takknemlige for kommunens engasjement, sier Terje.

Økt livskvalitet

De forteller til Gjengangeren at det er mange som ikke tør å gå til legen.

— Ja, da kan de ringe hit først. Da er resepsjonen åpen og så får du i hvert fall et telefonnummer du kan ringe, sier Aina.

— Legene har ikke tid til dette og det vi gjør er å avlaste legene. Vi gir dem økt livskvalitet på en tid som vi har nok av og legen ikke har nok av, forteller Terje Rindalsholt.

— Det har vært veldig moro å jobbe med det. Når vi har vært rundt på legekontorer og delt ut lappene har det bare vært positive reaksjoner. Tror ikke jeg har møtt på en eneste person som har vært negativ, forteller Terje.

Startproblemer

Tilbudet startet 1. januar. Rindalsholt forteller at det vil bli litt startproblemer, men håper det fort vil gå seg til.

— Vi må jobbe med det i tiden fremover, til det går på skinner. Det er vi innstilt på, sier han.

— Vi må begynne et sted og så kan vi videreutvikle det etter hvert. Vi har mange visjoner, men ikke nå. Nå må vi få det til å funke, avslutter Terje.