Hopp til innhold
Forside / nyheter / Revmatikervennlig julemat
Støtt oss

Revmatikervennlig julemat


Skrevet av: Gry Jorunn Holmen / Publisert: 16.12.2020 / Oppdatert: 16.12.2020


Det nærmer seg jul. Vi har tatt en prat med Thea Kristine Lande, innleid kostholdsrådgiver i NRF, om hvordan julematen kan tilpasses folk med revmatiske diagnoser. For mange av dem er det et velkjent fenomen at maten de spiser kan gi effekt på sykdommen.

Er det noen av de tradisjonelle julaftenmiddagene – pinnekjøtt, ribbe, torsk, lutefisk, kalkun – som er bedre for revmatikere enn andre?

Siden det er anbefalt for hele befolkningen å øke sitt inntak av fisk grunnet et gunstig næringsinnhold, vil de ulike fiskemåltidene være gode valg i jula. Både torsk og lutefisk er tradisjonsrike retter med mye nyttig næring for kroppen. Fisken inneholder protein av god kvalitet samt vitamin B12, vitamin D, selen og jod som er viktige vitaminer og mineraler. Kalkun er både magert og proteinrikt og dermed også å anbefale.

Hva er det med de resterende rettene som gjør at noen revmatikere kan få negative virkninger (mer smerter) av å spise det?

Mange revmatikere reagerer på mat som inneholder histamin eller histaminfremkallende stoffer, noe som er tilfelle for blant annet svinekjøtt. Dersom dette gjelder deg, ville jeg vært dette bevisst og forsynt meg med mye tilbehør og/eller laget et alternativ til ribbe. Noen reagerer også på bacon, som er klassisk tilbehør til lutefisk.

Det er viktig å poengtere at det er svært individuelt hva man reagerer på, og mange tåler små mengder av de nevnte matvarene. Rødt og bearbeidet kjøtt anbefales det generelt å redusere inntaket sitt av fordi det ofte inneholder mye mettet fett. Pinnekjøtt faller inn under betegnelsen rødt kjøtt og anbefales derfor å redusere inntaket av, men er ikke en matvare revmatikere spesielt anbefales å unngå. Noen føler seg likevel bedre når de reduserer inntaket av rødt kjøtt.

Hvordan kan man tilpasse de fem rettene over til å bli mer revmatikervennlig?

Det er ikke alltid man skal endre for mye på de klassiske julemiddagene. Når det er sagt kan det ha mye å si hvordan man velger å forsyne seg av de ulike komponentene i selve retten som serveres. Det kan være en idé å forsyne seg med mye tilbehør samtidig som man forsyner seg med en mindre mengde kjøtt og saus/ribbefett.

Det vil uansett alltid være et smart valg å forsyne seg med godt med grønnsaker. Potet rådes til å være en del av kostholdet selv om den ikke regnes som 1 av 5 om dagen av frukt, bær og grønnsaker. Fyll derfor tallerkenen med potet, surkål, rødkål, rosenkål, gulrøtter, ertepuré, kålrabistappe og andre grønnsaks- eller fruktretter som serveres. Prøv å fokuser mest på hva du kan spise og lite på det du ikke kan spise.

Et annet tips kan være å benytte seg av tallerkenmodellen, der du fyller ca 1/3 av tallerkenen med grønnsaker (gjerne mer) og de resterende to delene med kjøtt/fisk/belgvekster og potet/ris/pasta/brød. Dette bidrar til at man får i seg mange ulike næringsstoffer.

Omega-3-fettsyrer kan virke betennelses-dempende og er derfor spesielt gunstig for revmatikere. For å øke inntaket av Omega-3 kan det være gunstig å steke maten med rapsolje dersom det lar seg gjøre.

Hva kan rett og slett være en alternativ julemiddag (eller to)?

En rett som er blitt populær de siste årene er nøttestek. Dette er en rett som kan være et alternativ til kjøttet eller som en ekstra rett. Jeg har lagt ved en oppskrift på en klassisk nøttestek. Denne retten finnes i ulike varianter og kan også lages vegansk om man ønsker det.

Det har de senere årene kommet mange alternativer til de klassiske julerettene. Her vil jeg anbefale å bruke internett eller kokebøker for å søke inspirasjon, det finnes mange spennende retter å velge i!

Ellers vil jeg anbefale laks til middag i løpet av jula. Laks inneholder store mengder Omega-3. Annen fisk med et høyt innhold av Omega-3-fettsyrer er blant annet ørret, makrell, sardiner og sild.