Hopp til innhold
Forside / nyheter / Styrkeuka: start treningen i dag, vær 40 prosent sterkere ved årsskiftet
Støtt oss

Styrkeuka: start treningen i dag, vær 40 prosent sterkere ved årsskiftet


Skrevet av: Gry Jorunn Holmen / Publisert: 20.10.2020 / Oppdatert: 20.10.2020


Norsk Revmatikerforbund promoterer denne uka styrketrening. Vi er en, av mange organisasjoner, som er med på Styrkeuka. Styrkeuka er en satsing i regi av Helsedirektoratet. Målet er å få folk til å komme i gang med styrketrening, for å motvirke blant annet plager i muskel- og skjelett-systemet.

Helsedirektoratet har sammen med flere andre organisasjoner, herunder blant annet treningssenterbransjen, frivillige organisasjoner og faggrupper innen helse og omsorg og forskning og undervisning tatt initiativ til å få økt oppmerksomhet om styrketrening i folkehelsesammenheng.

Forskning viser at styrketrening forebygger beinskjørhet, slitasjegikt, depresjon og diabetes type 2, og hjelper mot plager i muskler og skjelett.

I tillegg bidrar alle former for regelmessig fysisk aktivitet deg til bedre humør, søvn, konsentrasjon og hukommelse, samtidig som det demper angst.

– Vi i NRF legger veldig vekt på trening, fordi forskning viser at kondisjons- og styrketrening er veldig viktig for å dempe sykdomssymptomene for revmatiske diagnoser og muskel- og skjelettproblemer. Trening er ett element i «pakken» som gjør at folk kan leve et mest mulig friskt liv med sykdommene, sier Ole-Martin Wold, Revmatikerforbundets egen frisklivsrådgiver.

Faktum er at allerede fra vi er 25 år, blir musklene våre gradvis svakere. For svært mange eldre blir nettopp manglende muskelstyrke et alvorlig problem. Man kan få problemer med å greie hverdagslige aktiviteter som å reise seg opp fra stolen, skyve handlevognen eller få med seg en liter melk og en kilo mel hjem fra butikken.

Helsedirektoratet anbefaler å trene styrke på de store muskelgruppene to eller flere dager i uka.

– Selv én trening i uka vil gjøre deg sterkere, hvis du er utrent i utgangspunktet. Effekten er likevel større hvis du øker til to ukentlige økter. Da vil du bli 30–40 prosent sterkere i løpet av 10–12 uker, sier professor Truls Raastad ved Norges Idrettshøgskole (NIH) i en artikkel fra Helsedirektoratet om Styrkeuka.

Starter du nå, vil du med andre ord merke stor fremgang allerede til nyttår. Og det særlige positive er at når du er kommet opp på det nivået du ønsker å være, vil én styrkeøkt i uka være nok for å beholde den økte muskelstyrken.

Norsk Revmatikerforbund har, både før og etter koronaen, laget styrketreningsprogram som du kan trene hjemme i din egen stue, eller på terrassen eller i hagen.

– Det er ikke alle som har et treningssenter i nærheten av der de bor, eller finner seg til rette på et slikt sted. Det fine med styrketrening, er at du kan gjøre det overalt, og dermed har du ikke noen unnskyldning, sier Ole-Martin Wold.

På Revmatikerforbundets nettsider finner du mange ulike styrketreningsprogram. Du trenger heller ikke mer utstyr enn det du uansett har hjemme.

Er du inne i en dårlig periode med sykdommen din, finner du øvelser du kan gjøre i sengen eller sittende på en stol. Går det bedre er det masse eksempler på gode øvelser som du kan gjøre stående i stua. Og vil du gjerne ha med deg noen andre, inviter ut i hagen slik at dere kan holde avstand mellom dere og bruk hageredskapene som hjelpemidler.

Flere gode øvelser får du demonstrert her . Her kan du også lese om Lene og Hjalmar som har fått et bedre liv med jevnlig styrketrening.