Hopp til innhold
Forside / Svangerskap og revmatisk sykdom / Vær fysisk aktiv selv om du er gravid
Støtt oss

Vær fysisk aktiv selv om du er gravid


Skrevet av: burgnorge / Publisert: 06.11.2020 / Oppdatert: 11.11.2020


Gravide som trener, opplever enklere svangerskap, og mindre kompliserte fødsler. Det gjelder også dem som har en revmatisk sykdom. I tillegg kan trening i svangerskapet redusere opplevelsen av smerte og fatigue.

Tidligere trodde man at det var best å holde seg i ro både når man var gravid og når man hadde en revmatisk sykdom. Det gjelder heldigvis ikke lenger for noen av delene. Revmatikere kan følge de samme anbefalingene som andre gravide, når det gjelder trening i svangerskap og etter fødsel. Generelt så er det viktig både for deg selv og barnet at du holder deg aktiv.

-Er du vant til å trene, kan du trygt fortsette med det når du er gravid. Dersom du ikke trener, er det et fint tidspunkt å begynne nå, sier Norsk Revmatikerforbunds treningsekspert, Ole-Martin Wold.

 

Kondisjon og styrke

Som revmatiker kan man prøve ut det meste av aktivitet og trening. Når du skal trene i svangerskapet er det lurt å gjøre øvelser som styrker hjerte og lunger (kondisjonstrening), samt muskel og skjelett (styrketrening). Kondisjonstrening kan være aktiviteter som for eksempel å gå mer, fotturer i skog og mark, løping, dans, svømming, sykling, roing, langrenn og aerobics, sier Ole-Martin.

Styrketrening består av både motstandstrening (vektløfting) og bøyeøvelser. Dette kan du enkelt gjøre hjemme hvis du ikke kan dra på treningssenter. Norsk Revmatikerforbund har mange øvelser som du kan gjøre hjemme eller utendørs. Du finner øvelsene ved å klikke her. 

-Det anbefales å trene styrke med moderat belastning i svangerskapet. Bevegelighetstrening er også viktig, forteller Ole-Martin Wold. Fordi leddbånd blir slappere i svangerskapet, bør den enkelte gravide tilpasse bøyeøvelser i forhold til sin situasjon.

Generelt så er det viktig både for deg selv og barnet at du holder deg aktiv.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

-Er du vant til å trene, kan du trygt fortsette med det når du er gravid. Dersom du ikke trener, er det et fint tidspunkt å begynne nå, sier Norsk Revmatikerforbunds treningsekspert, Ole-Martin Wold.

 

 

– Dersom du får smerter og eller hevelse i etterkant av treningen, bør du justere intensiteten i treningen. Det er helt normalt å bli stiv og støl dager etter trening, men dersom dette vedvarer over tid kan det tyde på at du har begynt for hardt, eller at akkurat den treningsformen ikke passer så godt for deg, sier Ole-Martin. Han fortsetter:

– Dersom du opplever utfordringer i svangerskapet med økt sykdomsaktivitet eller uttalte svangerskapsplager som påvirker din evne til å være fysisk aktiv, bør du be om hjelp og veiledning, for eksempel fra fysioterapeut eller annet kompetent personale. Noen få kvinner med revmatisk sykdom har også tilleggsdiagnoser eller svangerskapskomplikasjoner som gjør at fysisk aktivitet bør diskuteres med lege.

 

Nyttig med avspenning

Det anbefales også å øve seg på god avspenning når man er gravid. Å jobbe med avspenning og å lære seg å lytte til sin egen kropp har vist å ha effekt på fatigue. I fødselssituasjonen kan det å være kjent med egen kropp og føle kroppskontroll være positivt, avslutter Ole-Martin.

 

Webinar om svangerskap og trening ved revmatisk sykdom

Nasjonal kompetansetjeneste for svangerskap og revmatisk sykdom (NKSR) har laget webinaret «Trening i svangerskap ved revmatisk sykdom». Trening er en viktig del av behandlingen ved revmatisk sykdom. Fysisk aktivitet under svangerskapet har positiv innvirkning på helsen og er bra for barnet i magen. Men hvordan kan man trene? Finnes det unntak? I webinaret går sykepleier Bente Jakobsen gjennom de gjeldende faglige anbefalingene for trening i svangerskap.

Hvor:  Klikk her for å se webinaret på NKSRs YouTubekanal

Følg med på YouTube-kanalen nksr_stolav. Der kommer det flere webinarer om svangerskap og revmatiske sykdommer denne høsten, og du kan se flere webinarer som allerede er holdt.

 

Følg opplysningskampanjen #foreldredrømmen og lær mer

Gjennom etableringen av den helt nye nettsiden foreldredrommen.no skal Norsk Revmatikerforbund sammen med BURGNKSR , Spondyloartrittforbundet og UCB Pharma sørge for å tilby mer kompetanse om svangerskap og revmatiske sykdommer. På den måten kan flere gjøre trygge og bevisste valg når de planlegger å få barn, under svangerskapet og i tiden etterpå.

 

Mer om trening og revmatisk sykdom på RevmaPodden:

Episode 11 – Ole Martin Wold fra NRF snakker om trening for folk med muskel- og skjelettplager

NRFs frisklivsrådgiver Ole-Martin Wold har tatt en prat med Anna og Joachim om trening for folk med revmatiske diagnoser og muskel- og skjelettplager, og hva som er lurt for å komme i gang – og ikke minst fortsette.

Lytt på: iTunes // Spotify // SoundCloud

Lydetterarbeid: PodMaster

 

Episode 12 – Fatigue: hvorfor er du så sliten? Psykologspesialist Elin Fjerstad besøker Revmapodden. Vi snakker om fatigue og hva man kan gjøre med det.

 

Lytt på: iTunes// Spotify//SoundCloud

RevmaPodden · Revmapodden 012 192kbps (1)

Lydetterarbeid: PodMaster

FÅ MER INFORMASJON OM GRAVIDITET OG REVMATISME:

FÅ MER INFORMASJON OM GRAVIDITET OG REVMATISME:

Foreldredrømmen